המוזיאון האוקיינוגרפי של מונקו – Le Musée océanographique de Monaco

המוזיאון נבנה בשנת 1910 ע"י נסיך מונקו דאז אלברט הראשון, סבו של שליט מונקו הנוכחי שהיה ספן חובב ואיש ים וטבע נלהב. המוזיאון הוא אטרקציה בעלת שם עולמית והוא מוקדש למדעי הים, בעיקר אוקיינוגרפיה ומאפשר למבקרים בו ליהנות מנקודת מבט ייחודית על החיים בים.


המוזיאון האוקיינוגרפי במונקו
המוזיאון האוקיינוגרפי במונקו

אפילו העיצוב האדריכלי של המוזיאון מתאים לרעיון הימי מסיבה אחת – הוא נראה מבחינה חיצונית כמו פריגטה המרחפת על גלי הים 85 מטר מעליו. ואל תקלו בכך ראש משתי סיבות: בניית המוזיאון נמשכה 11 שנה והצריכה 100,000 טון של אבן שנחצבה ב-La Turbie הסמוכה.

החזון של מקימי המוזיאון היה לשלב את שני הכוחות שמבחינתם מניעים את הציביליזציה: אמנות ומדע ולכן נערכות בקומת הקרקע שלו נערכות תערוכות מתחלפות של אמנים בינלאומיים מפורסמים, למשל : דמיאן הירסט,  Huang Yong Ping, Mark Dion ,Marc Quinn ואחרים. ואנחנו אומרים – לבית המקדש של מדעי הים מגיע הטוב ביותר.


תכנון טיולים באנר

אבל הנושא העיקרי כאן הם כמובן המים וביקור במוזיאון מאפשר לדעת עוד על האוקיינוסים, לאהוב אותם ולהגן עליהם. המוזיאון כולל את המכון העולמי לחקר האוקיינוסים שבודק, בין השאר את השפעות הזיהום בכדור הארץ על האוקיינוסים ועל בעלי החיים הימיים. אולי זו הסיבה שהמוזיאון נחשב לאחד הטובים בתחומו בעולם ולגאווה מקומית.

airalo ad

המנהל המיתולוגי של המוזיאון (1957-1988) היה ז'אק קוסטו שתרם לספריית המוזיאון חומרים ייחודיים, כך שהוא תרם להיותו של המוזיאון בר-סמכא עולמי בתחום הימי. רק חבל על דבר אחד – שהמוזיאון שמשתרע על 4 קומות ועל 6500 מ"ר ונחשב לאחד מהמקומות המתויריים ביותר בנסיכות, נגיש לנכים רק באופן חלקי.

המוזיאון כולל אוספים שונים בתחום הטבע, שלדים של ייצורים ימיים שנכחדו מהעולם (למשל לוויתן באורך 20 מטר), אי של צבי ים שנמצאת במרפסת פנורמית, כלי מלאכה שנוצרו ממוצרים ימיים טבעיים, אוסף של פריטים ימיים שנאספו ע"י מייסד המוזיאון (דגמי אניות, צמחים, חיות, כלי מדידה ימיים ועוד) שנחשבים לייחודיים וליקרי ערך במיוחד.

מה כדאי לעשות במוזיאון?

גולת הכותרת שאסור לפספס במוזיאון הן שתי הקומות התחתונות שלו – 90 בריכות עם כ-4000 בעלי חיים ימיים ודגים מכל העולם שבמרכזה התוספת החדשה למוזיאון-  לגונת כרישים בעומק 6 מטר ייחודית שכוללת 400 ממ"ר מים עם כרישים מסוגים שונים, דגים טרופים ואלמוגים. למעשה, זוהי שונית האלמוגים המשמעותית ביותר בעולם ואתם יכולים להסיר דאגה מלבכם – המים במקום מוחלפים מדי יום במי ים חדשים.

אנחנו ממליצים לא להתעלם גם מהקומה הראשונה שמציגה את עבודתו של הנסיך אלברט הראשון. אמנם מדובר בפריטים היסטוריים ישנים מהמעבדות ביאכטות המחקר של הנסיך, אבל הן אלו שהובילו להבנת תופעת האנפילקסיס שהקנו את פרס הנובל לפיזיקה ב-1913.

בנוסף, זו ההזדמנות שלכם לעשות כבוד לנסיך שהקדיש חלק ניכר מחייו לחקר האוקיינוסים, למשל ביקר באיים האזוריים ובאי הנורבגי שפיצברגן והקים את הקרן לאוקינוגרפיה עוד ב-1906. ולחשוב שבתחילת המאה ה-20 מדעי הים עוד היו בחיתוליהם…

עם זאת, מומלץ במיוחד לעלות לקומה האחרונה ולהשקיף על נוף הריביירה, ליהנות מהמסעדה שכוללת תפריט לילדים, להינות במשחקייה לילדים ולהצטלם כמו כולם ליד פסל הצב באי הצבים. וכמובן לא לוותר על הקומות העליונות שבהם יש מוצגים בתחום התפתחות חקר האוקיינוסים, לרבות צוללת מהמאה ה-18, חליפות צלילה, תצלומים ועוד.

ליד כל מוצג במוזיאון יש וכולל הסברים מפורטים ב-3 שפות (אנגלית, צרפתית ואיטלקית), מסכים אינטראקטיביים, אפשרות להאכלת החיות ואפילו אפשרות לאמץ בעל חיים ימי לפי בחירתכם. אמנם תהליך האימוץ מצריך מכם 100-500 יורו (תלוי בבעל החיים המאומץ), אבל זו הדרך שלכם לקבל עדכונים על מצבו וליהנות מכניסה חופשית למוזיאון בעתיד.

לאמץ דג במוזיאון האוקיינוגרפי במונקו
לאמץ דג במוזיאון האוקיינוגרפי במונקו

לא הכל נוצץ במונקו

אמנם המוזיאון נחשב לאיכותי במיוחד אבל הוא לא חף מבעיות. בשנת 1989 התגלתה מתחת לקירות המוזיאון אצה טרופית ענקית מסוג  Caulerpa taxifolia, אצה שהיא השנייה בעולם מבחינת הפולשניות שלה ושנחשבת אנדמית לאוקיינוס ההודי.

המוזיאון האוקיינוגרפי טען שהאצה הגיעה למקום באופן טבעי באמצעות זרמי האוקיינוס, אך ביולוגים ימיים טענו שהאצה שוחררה ע"י המוזיאון בטעות במסגרת אחד ממחקריו. הויכוח לא יושב עד היום  אבל חשש אחד מנקר בלב כולם – שהאצה  תפלוש לים התיכון ותשנה את המערכת האקולוגית שלו.

שעות פתיחת המוזיאון

המוזיאון פתוח כל יום מלבד הימים שבהם מתקיים מירוץ פורמולה 1.

  • אפריל – יוני: מ-09:30-19:00
  • יולי –אוגוסט: 09:30-19:30
  • ספטמבר – 09:30-19:00
  • אוקטובר-מרץ: 10:00-18:00

כמו כן, ניתן לתאם מראש ביקור מודרך של שעה או שעתיים במוזיאון

עלות כניסה

  • מבוגר – 13 אירו
  • ילדים בגיל 4-18 וסטודנטים: 6.5 אירו

ניתן לרכוש כרטיס משולב ומוזל שכולל כניסה למוזיאון האוקיינוגרפי ולארמון הנסיך:

  • מבוגר – 19 אירו
  • נוער (13-18) וסטודנטים – 11 אירו
  • ילדים (גיל 8-12) – 8 אירו
  • ילדים (גיל 4-7) – 7 אירו

ליצירת קשר

  • טלפון: 377-93153600.
  • פקס: 377-93505297
  • דואר אלקטרוני: musee@oceano.mc
  • אתר אינטרנט

 הגעה למוזיאון

  • באוטובוס – נסיעה בקווים 1 או 2 לכיוון מונקו ויל וירידה בתחנת Place de la Visitation.
  • ברגל – ניתן להגיע למוזיאון ברגל באמצעות מעלית ציבוריות ממגרש החניה של Les Pêcheurs (שכולל יותר מ-500 מקומות חנייה), מנמל הרקולס דרך Fort Antoine וכן דרך גני סנט מרטין.

 ואם אתם כבר פה…

מומלץ לשלב ביקור במוזיאון במסגרת יום טיול ברובע מונקו ויל. טיול זה מתחיל בארמון הנסיכות, ממשיך בגני סנט מרטין ומוזיאון האוקיינוגרפיה, מגיע למוזיאון Place de la Visitation ומסתיים בנסיעה ברכבת התיירותית של מונקו. טיול זה יימשך כשעתיים ללא ביקור במוזיאונים, כך שמי שמעוניין בחוויה תרבותית ומוזיאונית ייהנה מפעילות של יום שלם.